Managerii instituțiilor de învățământ profesional tehnic, în prima ședință de lucru din 2016

Managerii instituțiilor de învățământ profesional tehnic, în prima ședință de lucru din 2016

Ministerul Educației a organizat joi, 18 februarie, o nouă ședință de lucru cu managerii instituțiilor de învățământ profesional tehnic (ÎPT) din țară, care a avut loc în incinta Școlii Profesionale nr. 9 din Chișinău. Participanții au pus în discuție direcțiile strategice de activitate pentru anul 2016 și acțiunile care urmează a fi realizate în contextul modernizării sectorului de formare profesională, informează Serviciul de presă al Ministerul Educației.

Prezentă la ședință, Viceministrul Educației, Cristina Boaghi, a menționat că anul 2016 este unul complex pentru reformarea învățământului profesional tehnic, iar Ministerul Educației mizează pe sprijinul directorilor și corpului didactic în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate în fața partenerilor externi și a Uniunii Europene, pentru a moderniza sectorul și a garanta educație de calitate elevilor.

Silviu Gîncu, Șeful Direcției învăţămînt secundar profesional şi mediu de specialitate, a menționat că direcțiile strategice în domeniul ÎPT pentru anul 2016 sunt realizarea Programului de suport bugetar, implementarea Strategiei de dezvoltare a învățământului profesional tehnic și a Codului Educației.

În acest sens, pentru anul curent au fost prevăzute mai multe activități de restructurare și modernizare a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, inclusiv elaborarea planurilor de dezvoltare strategică a instituțiilor, dezvoltarea centrelor de excelență, crearea comitetelor sectoriale în domeniile comerț, energetică, industria ușoară, aplicarea noului mecanism de finanțare pentru eficientizarea cheltuielilor din sistem, definitivarea cadrului național al calificărilor, standardizarea conținuturilor programelor de studii în mai multe domenii de instruire, sporirea calității corpului profesoral prin cursuri de instruire și altele.

O direcție importantă în procesul de modernizare a ÎPT este asigurarea calității programelor de studii. Andrei Chiciuc, președintele Agenției Naționale de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional, a menționat în context că programele de studii și instituțiile din domeniul învățământului profesional vor fi evaluate și acreditate de către Agenție cu implicarea evaluatorilor externi. Aceasta este o premieră pentru Republica Moldova cu scopul de a garanta aplicarea standardelor de calitate în educație și a răspunde necesităților pieței muncii prin pregătirea specialiștilor calificați.

Totodată, cel mai important indicator de performanță în domeniul ÎPT este angajarea în câmpul muncii a absolvenților, iar instituțiile urmează să dezvolte parteneriate cu agenții economici pentru a îmbunătăți acest indicator. O direcție importantă în acest sens este dezvoltarea învățământului dual, care presupune instruirea teoretică în cadrul școlii și dobândirea abilităților practice la întreprindere. Expertul german Raimund Sobetzko a prezentat experiența Germaniei în domeniul formării profesionale duale și a spus că această formă de învățământ urmează să fie promovată mai intens și în Republica Moldova.

O altă direcție importantă pentru ÎPT este asigurarea participării elevilor în procesul decizional. Rodica Josanu, şef Secţia Juridică, a prezentat rezultatele monitorizării acestui aspect de către Consiliul Național al Elevilor din ÎPT și a sugerat directorilor instituțiilor să consulte opiniile elevilor în chestiuni importante ce țin de viața școlară, pentru a le asigura dreptul la opinie și participare.

 

Mihaela Rotari

Share