Ei sunt cei mai mediatizați politicieni la TV!

Ei sunt cei mai mediatizați politicieni la TV!

Cel mai mediatizat actor politic a fost Iurie Leancă, în calitatea sa de prim-ministru al Republicii Moldova şi concurent electoral – 3 073 sec., după care urmează liderul PLDM, V. Filat – cu 2137 sec. D. Chirtoacă a obţinut – 2031 sec., fiind  mediatizat atît ca primar de Chişinău, cît şi ca membru de partid PL; V. Voronin a fost reflectat în volum de 1446 sec., R. Usatîi – 1327 sec., iar M. Lupu  a acumulat 1268 sec. Datele au fost publicate în Raportul privind respectarea Regulamentului de reflectare a campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.

Raportul vizează principalele buletine informative ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, „Prime”, „Publika TV”, ”Canal 3”, „Canal 2”, ”N 4”, „TV 7”, „PRO TV CHIŞINĂU”,  „Jurnal TV”, ”Accent TV”, ”Euro TV”, ”RTR Moldova”, ”Ren Moldova”, pentru perioada 20-29 octombrie  şi a sesizărilor privind reflectarea campaniei electorale, și este întocmit de Direcţia Monitorizare TV/Radio.

Datorită funcţiei pe care o deţine şi calităţii sale de concurent electoral, I. Corman a obţinut 1046 sec., urmat de V. Plahotniuc, cu 885 sec. Liderul MPA, S. Mocanu, a avut o pondere de 764 sec., I. Dodon – 727  sec. Preşedintele Republicii Moldova a obţinut, în perioada supusă monitorizării, 101 sec.

Datele raportului au atestat că, în perioada 20 octombrie – 29 octombrie 2014, posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat, în cadrul principalelor buletine de ştiri, 695 de materiale în cadrul cărora au fost reflectaţi subiecţi politici. În total au fost mediatizaţi
22 de concurenţi electorali. Partidele de guvernământ au obţinut 26,8% timp de emisie, iar cele de opoziţie şi extraparlamentare au acumulat 26,7%.

Dintre toţi subiecţii politici mediatizaţi de cele 13 posturi de televiziune, reprezentanţii Guvernului au avut cea mai mare pondere de reflectare în ştiri (10506 sec.), fiind urmaţi de partidele politice PDM (6479 sec.), PLDM (3395 sec.), PCRM (3363 sec.), PLR (1874 sec.), PPP (1796 sec.), PSRM (1652 sec.), PPRM (1316 sec.), MPA (1298 sec.), PL (966 sec.), CI (344 sec.), PPCD (338 sec.), PAD (181 sec.), PCR (172 sec.), MSPR (105 sec.), PNL (95 sec.), PVE (88 sec.), PPR (45 sec.), PPM (31 sec.), PFP (26 sec.), PPDA (24 sec.), BEAMUV (19 sec.)  şi PPNŢ (9 sec.).

Raportul a evidenţiat o problemă majoră ce ţine de ponderea mică a prezenţei femeilor în spaţiul mediatic. Membrii CCA au făcut un apel şi o recomandare editorilor şi jurnaliştilor să ţină cont de necesitatea de a promova şi de a asigura accesul femeilor în viaţa politică.

De asemenea, În cadrul şedinţei, CCA a sancţionat cu avertizare publică 12 radiodifuzori care nu au prezentat rapoartele de monitorizare privind volumul de publicitate electorală, dintre care 9 posturi TV: „TV 6 Bălţi”, „Eni Ai”, „Art-TV”, „Inter TV”, „Alt TV”, „Moldova Sport”, „Canal Regional”, „TV Bizim Dalgamiz”, „Bizim Aidinic”, şi 3 posturi de radio: „Budgeac FM”, „Art FM” şi „Radio Pro Mingir”.

Mihaela Rotari

Share