(INTERVIU) Nicolae Balaur: Excluderea dublei sau triplei subordonări ne va permite să soluționăm mai rapid problemele existente

(INTERVIU) Nicolae Balaur: Excluderea dublei sau triplei subordonări ne va permite să soluționăm mai rapid problemele existente

Interviu cu Nicolae Balaur, Pretorul sectorului Râşcani

În 2017 aţi devenit Pretor al sectorului Râşcani al capitalei. Ce va determinat să acceptaţi această funcţie?

De-a lungul anilor am avut mereu ca scop să contribui la îmbunătăţirea nivelului de viaţă în comunitatea în care trăiesc. Această funcţie, parţial, îmi permite să pun în aplicare ceea ce am învăţat de-a lungul timpului, să schimb ce nu e bine la nivel de comunicare între funcţionar şi cetăţeanul care vine cu o problemă, mizând pe soluţionarea acesteia.

Ce va surprins plăcut şi ce va întristat când aţi făcut cunoştinţă cu moştenirea pe care va lăsat-o predecesorul Dvs.?

M-a surprins plăcut colectivul, pentru că sunt profesionişti şi foarte buni specialişti în domeniul în care activează. Problema de bază e că sunt plătiţi insuficient pentru munca pe care o desfăşoară. Pretura trebuie să aibă în jur de 43-45 de angajaţi, care să presteze servicii publice de calitate, dar la momentul de faţă avem doar 33. Astfel, de la ei se cere un volum de muncă dublu, însă remunerarea este derizorie.

Totodată, e neplăcut şi faptul că nu avem pârghii, competenţe suficiente pentru a urgenta soluţionarea problemelor ce apar atât în sector, cât şi în colectiv. Prin urmare, unica noastră „bogăţie” o reprezintă funcţiile executive şi nimic mai mult.

Care au fost primele Dvs. acţiuni în funcţia de Pretor?

Din start mi-am propus să asigur transparenţă maximă în activitatea Preturii. De aceea, toate acţiunile întreprinse au fost descrise amănunţit pe site-ul Preturii. Astfel, oferim fiecărui cetăţean posibilitatea să vadă cum sunt soluţionate pas cu pas problemele cu care se confruntă sectorul, ce proiecte se realizează, la ce etapă sunt acestea etc. De menţionat că, şi în continuare vom da dovadă de maximă transparenţă în activitatea noastră  zilnică, întrucât doar aşa cetăţeanul se poate convinge că echipa Preturii activează permanent în interesul
oamenilor, conform atribuţiilor de serviciu.

Dacă ar fi să numiţi cele mai importante realizări ale Dvs. în 2017, care ar fi acestea?

Cele mai importante realizări sunt iniţierea şi semnarea schemei de proiect a sensului giratoriu la intersecţia Calea Orheiului – Studenţilor, care necesită soluţionare urgentă, deoarece se formează ambuteiaje şi au loc numeroase accidente. Al doilea lucru ar fi amenajarea parcurilor, în speţă ceea ce ţine de iluminat, scaune, urne, înverzire etc., cum sunt, spre exemplu, cel din strada Florilor şi Parcul Mezon. Aş mai evidenţia şi Parcul Râşcani, care era într-o stare deplorabilă, dar împreună cu echipa am reuşit să venim cu un proiect pentru a obţine finanţare din bugetul municipal întru îmbunătăţirea situaţiei.

În ce proporţie aţi reuşit să implementaţi programul, pe care l-aţi avut pentru 2017?

De fapt, ne-am propus mult mai multe decât ceea ce s-a realizat. Nu le-am soluţionat definitiv pe toate, deoarece aceasta este practic imposibil, întrucât problemele cotidiene depăşesc orice aşteptare, dar sunt convins că în anul 2018, treptat o să le hotărâm.

Care sunt cele mai acute probleme ale sectorului Râşcani?

Cea mai stringentă chestiune o reprezintă căile de acces la blocurile locative, care sunt într-o stare deplorabilă, unele nefiind reparate timp de 50-60 de ani. De exemplu, un copil care pleacă la grădiniţă sau la şcoală merge pe acelaşi traseu cu automobilele, din cauza lipsei trotuarelor, punându-şi, astfel zilnic viaţa în pericol.

O altă problemă sunt staţiile de aşteptare şi pasajele subterane, care se află într-o stare lamentabilă în tot municipiul, necesitând
reparaţie urgentă. Din păcate, sectorul nostru nu e o excepţie.

Ce priorităţi aveţi pentru perioada imediat următoare?

Priorităţile pentru perioada următoare sunt atât rezolvarea problemelor menţionate, cât şi dialogul cu locuitorii sectorului administrat, pentru ca împreună să-l facem să „respire” din toate punctele de vedere.

Ce aşteptări aveţi de la 2018?

Aşteptările sunt cele mai optimiste. În primul rând, ne-am dori atribuţii mai mari pentru instituţiile ce au tangenţă cu Pretura. Poate ar fi cazul să ne gândim la exemplul României în acest sens. În România nu sunt preturi, ci sunt Primării de sector, în care nu este dublă sau triplă subordonare. Atunci problemele se soluţionează mai rapid.

Sperăm ca în anul 2018 toate problemele întâlnite în anul precedent să se soluţioneze, să fie mai puţine piedici pentru ca să putem mişca lucrurile înainte.

Almanah Politic 2017

Share