(INTERVIU) Vitalie Coceban: Inovațiile IT în sistemul informațional fiscal asigură eficiența și calitatea deservirii contribuabililor

(INTERVIU) Vitalie Coceban: Inovațiile IT în sistemul informațional fiscal asigură eficiența și calitatea deservirii contribuabililor

Interviu cu Vitalie Coceban, directorul Î.S. „Fiscservinform”

Domnule Coceban, Î.S. „Fiscservinform” a împlinit în 2017 nouă ani de activitate, respectiv nouă ani de când sunteţi administratorul acestei entităţi. Cum au fost aceşti ani? Care este viziunea dumneavoastră asupra evoluţiei activităţii întreprinderii?

Eu am avut plăcerea şi poate norocul să vin în cadrul întreprinderii odată cu lansarea activităţii ei şi de la început am mizat pe competenţa şi profesionalismul oamenilor care au format pe parcurs echipa întreprinderii. Provocarea şi tentaţia au fost legate de necesitatea aplicării rapide a tehnologiilor informaţionale într-un domeniul de activitate specifică a statului în interacţiunea sa cu societatea.  Aici am descoperit un nou domeniu de aplicare a inovaţiilor în sfera administrării fiscale: dezvoltarea registrului fiscal de stat, a sistemelor complexe de analiză a riscurilor legate de conformarea fiscală, înregistrarea şi digitizarea datelor cu caracter personal, comercial şi fiscal, evidenţa obiectelor de impozitare, automatizarea proceselor de afaceri şi implementarea sistemelor de management a cazurilor de control, crearea serviciilor electronice de raportare, sau de uşurare a interacţiunii cetăţenilor şi agenţilor economici cu autorităţile fiscale. Toate acestea treptat s-au consolidat într-un proces sistemic şi complex de dezvoltare a sistemului informaţional de management fiscal din Republica Moldova.

De la începutul activităţii întreprinderii a devenit evident faptul că, dacă dorim să avem un stat capabil să se dezvolte din punct de vedere economic, este necesar primordial să asigurăm Serviciul Fiscal cu servicii şi soluţii IT moderne, care ar contribui la o gestiune calitativă şi complexă a proceselor de administrare fiscală.

Atât eu, cât şi angajaţii Î.S. „Fiscservinform” suntem ferm convinşi de faptul, că avem o misiune importantă pentru ţara noastră şi anume să asigurăm dezvoltarea şi funcţionarea unui Sistem Integrat Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat. La rândul său, acest lucru permite autorităţilor fiscale să efectueze calitativ şi corect acţiunile necesare pentru menţinerea securităţii financiare a ţării. Mă voi repeta, însă pentru mine anume acest fapt, acest obiectiv major a fost factorul decisiv de a mă avânta în procesul respectiv.

Cum credeţi, reuşeşte Î.S. „Fiscservinform” pe deplin să îndeplinească sarcina privind crearea mecanismelor de interacţiune electronică dintre contribuabili şi stat?

Acesta este un proces continuu, în care întotdeauna este loc de îmbunătăţiri. Mai ales că permanent se schimbă tehnologiile, legislaţia şi, nu în ultimul rând, cerinţele societăţii faţă de progresul ştiinţific. Pot afirma cu certitudine, că întreprinderea a reuşit să stabilească o rată ridicată de dezvoltare a sistemelor şi soluţiilor în cadrul Serviciului Fiscal de Stat şi a serviciilor electronice, dedicate tuturor contribuabililor din Republica Moldova. Până în prezent, am dezvoltat şi gestionăm încontinuu o platformă tehnologică care conţine circa 45 de module software şi hardware din cadrul celui mai complex sistem informatic. Acestea oferă o varietate largă de servicii de management a proceselor de administrare fiscală, inclusiv o gamă largă de servicii pentru contribuabili cum ar fi: raportarea electronică, cererea electronică, contul curent, factura electronică şi multe altele, puse la dispoziţie cetăţenilor şi agenţilor economici prin intermediul site-ului www.servicii.fisc.md.

Totul se dezvoltă în baza registrului electronic al contribuabililor, care a obţinut oportunităţi suplimentare prin implementarea soluţiilor Dosarul electronic, managementul cazurilor de control, contestare, urmărire silită, restituirea TVA şi multe alte instrumente digitale necesare bunei activităţi a inspectorilor din cadrul Serviciului Fiscal de Stat. Astăzi, este posibilă verificarea on-line a contului persoanei juridice sau a dărilor de seamă, înregistrarea plătitorului de TVA sau accize, înregistrarea subdiviziunilor sau a contractelor de locaţiune etc. Avem deja o infrastructură standardizată de soluţii şi servicii electronice, care permite contribuabililor să soluţioneze multe probleme fără a ieşi din oficiu. Sunt convins, că interacţiunea dintre contribuabili şi Serviciul Fiscal se îmbunătăţeşte în fiecare an.

Asupra căror proiecte muncesc acum angajaţii Î.S. „Fiscservinform”? Ce rezultate aţi reuşit să înregistraţi în 2017?

În sectorul tehnologiilor informaţionale nu există limită privind perfecţionarea şi opţiunile noi. Este un domeniu care stă pe valul inovaţiilor continue. Astfel, avem foarte multe de realizat în ceea ce priveşte dezvoltarea şi promovarea de noi servicii electronice dedicate contribuabililor. Totuşi, cel mai mare proiect al întreprinderii noastre vizează în primul rând îmbunătăţirea performanţelor sistemului informaţional fiscal integrat. Crearea acestui sistem informatic oferă posibilitatea ca toate activităţile Serviciului Fiscal să fie efectuate în mod automatizat şi electronic. Prin urmare, înregistrarea şi evidenţa contribuabililor, auditul activităţii şi controalele planificate, evidenţa impozitelor, obiectelor de impozitare sunt digitizate şi automatizate ca proceduri de lucru. Acest fapt permite optimizarea business-proceselor Serviciului Fiscal de Stat, făcându-le mult mai operative prin reducerea implicării factorului uman.

Tot la acest subiect putem vorbi de un complex de soluţii noi de comunicare a Serviciului Fiscal de Stat cu contribuabilii. Aici mă refer în primul rând la modernizarea serviciului de poştă electronică, de mesagerie, de comunicare textuală, comunicare vocală precum şi serviciul de audio-video conferinţă. Trebuie de menţionat, că proiectele sunt dezvoltate în baza unei abordări moderne de proiectare şi implementare continue, bazate pe o platformă comună de gestiune a etapelor de realizare a produselor, care a permis  obţinerea  oportunităţilor suplimentare în calitatea şi viteza de dezvoltare a  soluţiilor sau serviciilor electronice noi.

Care sunt metodele şi principiile, ce contribuie la dezvoltarea şi menţinerea continuă a echilibrului efectivului întreprinderii?

Noi avem o echipă profesionistă, pro-activă, care mereu generează idei, propuneri şi activităţi noi. Sunt oameni, care fac ceea ce le place şi sunt fericiţi, oameni care s-au regăsit în activitatea pe care o desfăşoară şi, respectiv, îşi pot atinge obiectivele profesionale. Eu îmi doresc ca obiectivele întreprinderii să coincidă cu obiectivele personale ale fiecărui angajat, pentru ca omul să se simtă mereu la locul său. Să aibă o creştere profesională continuă, să deprindă aici tradiţiile şi principiile de lucru în echipă. Vrem ca accentul principal să-l punem pe gestiunea calitativă a echipelor. Lucrurile mari se realizează în echipă, sinergia apare când o echipă participă la realizarea unor obiective. Respectiv, în activitatea noastră ne axăm pe crearea relaţiilor colegiale strânse. Căutăm pârghii, metode care să consolideze echipa în cadrul întreprinderii. Evident că nu se reduce totul la activitatea cotidiană a angajaţilor, unde sunt nişte roluri strict stabilite. Este bine când creăm şi alte roluri în cadrul unor evenimente de dezvoltare profesională sau activităţi conexe, când oamenii fac împreună şi alte lucruri. Fie că participă la jocuri sportive sau antrenamente în sălile de sport, fie la exerciţii de „team building”, care au ca obiectiv consolidarea echipei, consolidarea oamenilor – acest lucru se face prin identificarea intereselor comune. Participarea în cadrul acestor activităţi este importantă, deoarece atunci se schimbă rolurile, nu mai există funcţiile şi responsabilităţile din cadrul întreprinderii, unde cineva e şef şi altcineva e subaltern, în aceste activităţi toţi sunt egali sau poate chiar se descoperă noi lideri. Obiectivul nostru este să facem cât mai multe activităţi ca să ieşim din rutina zilnică, pentru că la un moment dat acest fapt ne împiedică să ne dezvoltăm personal. Trebuie să găsim alte activităţi, care să ne dezvolte şi sub alt aspect personalitatea. Cineva poate are talent la scris poezii, altcineva – la pictat, noi suntem permanent deschişi ca să încurajăm şi să promovăm aceste talente. În acest mod oamenii comunică mai deschis, mai lejer, astfel se creează relaţii mai bune şi înţelegeri în echipă.

Care sunt cele mai mari obiective stabilite pentru viitor de către Serviciul Fiscal de Stat?

Dacă vorbim despre obiective, atunci noi cu încredere putem menţiona digitizarea amplă a sistemului informaţional de management fiscal (SIMF), modernizarea tuturor componentelor prin unificarea şi centralizarea atât a platformelor, cât şi a soluţiilor informatice. Componentele majore ale infrastructurii de soluţii informatice din cadrul Serviciului Fiscal de Stat, care vor fi dezvoltate, sunt: Ghişeul unic de raportare electronica, care va distribui raportarea centralizată către mai multe autorităţi publice ca SFS, CNAS, CNAM şi  BNS. Tot la acest subiect putem vorbi despre continuarea exploarării noilor soluţii de autormatizare a subdiviziunilor funcţionale ale Serviciului Fiscal de Stat pe baza complexului de soluţii bazate pe produsele Microsoft. Sistemul de comunicare unificat, care a fost realizat şi implementat cu succes pentru Serviciul Fiscal de Stat ne va permite crearea unui nou mediu de interacţiune a inspectorilor în procesul de activitate, care aduce digitizarea activităţii curente şi zilnice în rândurile inspectorilor. Vom extinde gama de soluţii în cadrul Centrului de Apel, reţeaua de multifuncţionale, sistemul online de măsurare a satisfacţiei contribuabililor în raport cu serviciile prestate, soluţii de dezvoltare şi implementare a registrelor instituţionale în domeniul gestiunii fluxurilor de lucru şi digitizarea totală a documentelor, asigurând implementarea principiului „oficiul fără hârtie”.

Almanah Politic 2017

Share