Stagiu de formare pentru cadrele didactice și de conducere

Stagiu de formare pentru cadrele didactice și de conducere

În perioada 14 – 16 aprilie curent, Ministerul Educației în parteneriat cu reprezentanța Consiliului Europei în Republica Moldova, organizează un stagiu de formare pentru cadrele didactice și de conducere privind predarea educației pentru cetățenie democratică și drepturile omului (ECD/EDO) în școli, potrivit unui comunicat de presă.

Ce trebuie să învețe elevii și cadrele didactice în școli în predarea educației pentru cetățenie democratică și drepturile omului (ECD/EDO), cum să își exercite elevii aceste drepturi, de ce oportunități de învățare au nevoie, cum ar putea să-i susțină  cadrele didactice dar și ce instrumente sunt disponibile cadrul ECD/EDO ca abordare la nivelul întregii scoli- acestea, dar și alte subiecte vor fi discutate și analizate de către experții Peter Krapf, responsabil de pilotare din cadrul programului, Oxana Ovcearuc, coordonator regional al proiectului și Polina Verbițkaia.

Ședința face parte din proiectul ” Promovarea Educației pentru Drepturile Omului și a Cetățeniei Democratice în Țările Parteneriatului Estic” și are drept scop susținerea integrării și dezvoltării educației pentru drepturile omului și a cetățeniei democratice în cadrul sistemelor educaționale și a curriculei școlare ale statelor participante conform prevederilor Carta privind educația pentru cetățenie democratică și educația drepturile omului aprobată de Consiliul Europei.

În acest context, Peter Krapf a menționat: ” Educaţia pentru cetățenie este considerată pe plan european o prioritate a reformelor educaționale. Aceasta este văzută ca instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile și responsabilitățile cetățenilor. De asemenea, reprezintă o dimensiune majoră a politicilor educaționale în toate țările europene. În acest sens mă bucur că și Republica Moldova este parte a acestui proiect. Este foarte important să instruim copii și tinerii iar acest lucru trebuie sa-l facă profesorii. Elevii trebuie să înțeleagă și să învețe cum să-și exercite drepturile și să devină cetățeni activi”.

Totodată, Lungu Corina, coordonator național de proiect, consultant superior Direcția Învățământ Preuniversitar, Ministerul Educației, a ținut să sublinieze importanța calității formării cadrelor didactice și manageriale în echipe, în vederea asigurării implementării instrumentelor prezentate de Consiliul Europei.

În prima zi, experții vor face o introducere în cadrul  ECD/EDO și guvernării democratice în școli. Ulterior, unul din ei va  face o lecție demonstrativă cu elevii dintr-o școală ( cl. IX)  și va prezenta manualul ECD cu elevii locali.

În  ziua a doua profesorii vor organiza o lecție de predare – învățare în baza manualului ”Trăind în democrație” pentru o clasă din școala lor și vor discuta abordările guvernării democratice în instituțiile în care activează.

Profesorii, directorii de școală și experții, vor face schimb de experiență, vor prezenta rezultatele obținute unii altora cu, și vor planifica acțiunile ce urmează a fi întreprinse pentru dezvoltarea conceptului de ECD/EDO.

Precizăm că un atelier asemănător, la care au participat 14 profesori de educație civică și alte discipline conexe, precum și specialiști – coordonatori din cadrul organelor locale de specialitate în domeniul învățământului, a fost organizat pe 12 aprilie curent.  Participanții au examinat modul în care sistemul actual de predare-învățare-evaluarea Educației pentru Drepturile Omului corespunde cu standardele internaționale în domeniu și au formulat recomandări pentru o abordare sistemică a drepturilor omului la nivel de școală.

Concluziile formulate  vor fi incluse într-un raport care va sta la baza revizuirii modului de predare a EDO, a curriculumului  și materialelor didactice, precum și a instruirii inițiale și continue a cadrelor didactice și manageriale.

1

 Mihaela Rotari

Share